donderdag 6 maart 2014

Personal | Stressed out + 5 tips tegen stress

'Vandaag geen blogpost' dacht ik. Ik kan me niet concentreren en heb geen inspiratie... Privé is er heel wat op til, waardoor de stress langzaam de bovenhand neemt. But then again: mijn blog is mijn baby en in de -bijna -3 jaar dat ik hem onderhoud, is het slechts één keer gebeurd dat ik een gepland blogmoment oversloeg. Sorry, no can do! Waarover ik het dan wil hebben? Over ontstressen.


Lekker ironisch dus : ik weet zelf niet wat eerst doen of hoe rustig te blijven, maar ik ga jullie wel vertellen hoe je de stress kan tegengaan. M.A.W. het is hoog tijd dat ik volgende tips in praktijk ga toepassen!

1. Herken de stress
Het heeft geen zin om dagenlang tegen de vermoeidheid en de stress te vechten. Dit kan enkele dagen werken, maar uiteindelijk moet je er toch aan toegeven. Wacht hiermee dus niet te lang en las op tijd een pauze in.

2. Op zoek naar de oorzaak
Probeer te achterhalen wat de stress veroorzaakt. Is het een deadline die je moet halen? Verwacht je belangrijk nieuws? Indien je de oorzaak zelf kan aanpakken, pak het probleem dan aan. Overloop stap per stap hoe je het kan oplossen. Maak desnoods een to-do list aan, op deze manier hoef je er niet meer eindeloos over te piekeren. 
Kan je zelf niets veranderen aan de oorzaak en wacht je bijvoorbeeld op een verandering in je huidige situatie -die je zelf niet in handen hebt-, probeer het dan los te laten. Het heeft geen zin om telkens honderden doom-scenario's te overlopen. Wie weet loopt het allemaal wel beter af dan je denkt!

3. Me-time
Een huizenhoog cliché, maar daarom niet minder belangrijk. Denk aan jezelf! Heel leuk dat die oude kennis nog eens wil afspreken en kletsen tot een stuk in de nacht! En met het oog op promotie scoor je goed met al die overuren! Maar wanneer je daaraan het concentratievermogen van een versleten dweil overhoud, is niemand daarmee echt geholpen.
Kies daarom een moment dat volledig voor jou is. Neem desnoods een halve dag vrijaf om thuis op de sofa naar 'een bleitfilm' te kijken. Trust me: you need it!

4. Voldoende nachtrust
Inderdaad: da's niet evident wanneer je van hot naar her moet hollen. Probeer daarom tijdig te gaan slapen. Laat je niet verleiden door de ene film met Leonardo Di Caprio die net nu je naar bed wou gaan nog wordt uitgezonden. Wees eerlijk: je hebt hem toch al honderden keren gezien!

5. Vlieg er opnieuw in
Wanneer je alle opnieuw uitgerust bent en alles even op een rijtje hebt gezegd, kan je er weer tegenaan. De kans is groot dat de taken zich intussen opgestapeld hebben, maar geen paniek: you can do this! Alleen kalmte kan je redden :) Keep calm & go for it!

Zie zo, genoeg pseudo-psychologisch gezwets voor vandaag! Excuse me while I go follow my own advise :)

Heb jij wel eens last van zo'n stresserende periodes?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Ik vind het leuk wanneer je een reactie plaatst!
Liefs, Sofie